Za Enter the Bible
"TEKST BIBLIJNY
Ewangelia Mateusza 4:12-25
STRESZCZENIE
Jezus rozpoczyna swoją posługę nauczania, głoszenia dobrej nowiny i uzdrawiania w całej Galilei, spełniając proroctwo . Wzywa do pokuty przy nadejściu królestwa i powołuje rybaków, którzy natychmiast porzucają wszystko i idą za Nim, jako swoich pierwszych uczniów.
ANALIZA
Ten fragment jest ważny tematycznie i strukturalnie w Ewangelii Mateusza jako początek opowieści o posłudze Jezusa w Galilei. Aresztowanie Jana powoduje to, co Mateusz opisuje jako „wycofanie się”Jezusdo Galilei. Słowo to sugeruje intencję i jest celowo wybrane (10 z 14 wystąpień tego słowa w Nowym Testamencie występuje w Ewangelii Mateusza). Spełnienie pism oznacza zarówno miejsce, jak i skutek jego posługi, która sprawi, że nowe światło zaświta dla tych, którzy teraz mieszkają w ciemności. Słowo przetłumaczone jako „świt” jest tym samym, które opisało pojawienie się gwiazdy mędrcom (2:1). Znaczące jest, że posługa Jezusa rozpoczyna się nie w Judei, ale w Galilei i że jego przesłanie jest zatem dla wszystkich ludzi (zobacz Wielkie Polecenie, 28:18-20). Jego treść odzwierciedla dosłownie kazanie Jana Chrzciciela – „ Nawracajcie się , albowiem przybliżyło się królestwo niebieskie” – łącząc tematy sprawiedliwego posłuszeństwa w obliczu nadejścia królestwa (3:2; 4:17).
Podobnie jak w Ewangelii Marka, powołanie pierwszych uczniów Jezusa, które następuje bezpośrednio po tym, jak Jezus je powołał, jest znaczące, ponieważ wskazuje na autorytet Jezusa, który może wywołać taką odpowiedź.Mateusz, jednak wzmocnił oddziaływanie powołania Jezusa, sprawiając, że odpowiedź tych nowych uczniów była werbalna i symetryczna – poszli oni natychmiast (4:20, 22).
Opis skrócony posługi Jezusa wśród tłumów jako nauczania, głoszenia dobrej nowiny i uzdrawiania chorób jest celowo tematyczny i programowy, ponieważ Mateusz tutaj przearanżowuje narrację swojego wzorcowego Marka. Słowa te są używane tutaj i ponownie w 9:35, aby ująć w ramy posługę Jezusa, opisaną w rozdziałach od 5 do 9 i starannie ustrukturyzowaną, aby pasowała do kolejności materiałów dydaktycznych (Kazanie na Górze, rozdziały 5-7) i opowieści o uzdrowieniach (rozdziały 8-9). Niektórzy czytelnicy dostrzegli w frazie przejściowej „Od tego czasu…” (4:17; powtórzonej w 16:21) wskazówkę dotyczącą struktury i ruchu Mateusza, dzielącego Ewangelię na trzy główne sekcje: przedstawienie Jezusa Mesjasza (1:1-4:16); publiczna posługa JezusaMesjasz(4:17-16:20) oraz cierpienie, śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Mesjasza (16:21-28:20).
Ten początek posługi Jezusa jest pomyślnie udany nawet poza Galileą. Jego sława rozprzestrzenia się po „wszystkich” regionach, a ludzie przyprowadzają do niego „wszystkich” chorych, tak że „wielkie tłumy podążają” za nim z Galilei, Dekapolu, Jerozolimy, Judei i regionów za Jordanem."